Teksten die doen doen

De titel van dit blogje? Het motto van het Vlaamse tekstbureau schrijf.be.

Al ben ik er geen klant, ik word doorgaans blij van dit schrijfbureau. En u misschien ook wel. Het bureau geeft gratis schrijfadviezen voor teksten die overtuigen. Vooral voor commerciële teksten. Adviezen op hun website, en in een gratis e-mailnieuwsbrief. En een paar dagen terug kon iedereen gratis een écht boekje aanvragen. Na het invullen van een formulier op de website krijg je direct als antwoord: ‘Het boekje glijdt nú in de envelop.’ Vandaag lag het ‘Draaiboek voor succeste(k)sten’ van de ‘Schrijfdokter’ inderdaad in mijn postvakje. Kostelijk leesvoer met onverwachte adviezen. Zoals de toilettest: “Leg uw tekst als leesvoer ‘in het kleinste kamertje’.”

boekjeschrijfbeEr zijn heel veel goede tekstbureaus. Vele collega-bureaus van schrijf.be in Vlaanderen en Nederland geven ook gratis tekstadviezen op de site en in nieuwsbrieven. Prima.

Schrijf.be doet in de praktijk aan omdenken. Het idee is, dat je niet voor jezelf moet schrijven, maar voor je lezer. Een open deur, zult u zeggen. Nou – je klikt hun site open, en je krijgt de verplichte cookie-melding. En je leest dit: “Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies.” Lees die zin nog eens. En realiseer je dan: kóm er maar eens op.

Ik ga de honderden adviezen op de site hier natuurlijk niet herhalen. Lees ze zelf maar. Het mooiste advies: “Lees uw teksten hardop”. Ik zou dat goede advies moeten opvolgen. Maar ik doe het toch niet. Uit angst dat collega’s of huisgenoten denken dat ik in mezelf praat…

Goed, een gratis boekje en gratis taaladvies. Dat zet de deur bij onze zuiderburen misschien wagenwijd open voor de flauwste zuinige-Hollandermoppen. En gratis weggeven, daar moet je vanuit Nederlands perspectief toch wel een domme Belg voor zijn.

Maar nee. De schrijfdokter vraagt wel degelijk een tegenprestatie. “Deel de link www.schrf.be/draaiboekje in uw blog of nieuwsbrief, op uw website of social media.” Met écht goede adviezen, een simpel boekje en een inspirerende website verzorgt schrijf.be geweldige promotie voor zichzelf. Met succes. Van éénmanszaakje naar een bureau met 25 medewerkers in iets meer dan tien jaar tijd.

Hoe meet je succes? Het blad Onze Taal interviewt maandelijks een lezer. Die wordt ook altijd gevraagd naar de beste taalwebsite. De meest recente geïnterviewde koos schrijf.be. Dán heb je als copywriter iets bereikt.

Zo, beste schrijfdokter van schrijf.be. Beloofd is beloofd. Ik heb jullie verhaal nu gedeeld in een blog, op Facebook én op Twitter. “Teksten die doen doen.” Niet te geloven, eigenlijk.

Share