Afgedropen

Ik heb hier vaker geschreven over een Groningse firma die een digitale adresgids exploiteert voor de zorgsector en onderwijs. Waarbij klanten door een geniepige opzet met een misleidend belscript en een digitale akkoordverklaring tot hun schrik vaststellen dat ze onbedoeld en ongewenst vastzitten aan een jarenlang contract voor honderden euro’s in de maand. Ik durf de bewering wel aan dat de adresgids de duur en het totaalbedrag van de overeenkomst in zijn verkooppraatjes met grote zorg verzwijgt.

Wie het belachelijke bedrag niet wil betalen kan boze incassobureaus, advocaten of zelfs een rechtszaak tegemoet zien.

Ik raakte zijdelings betrokken bij zo’n rechtszaak. Een kleine zorgaanbieder in het zuiden des lands werd door de firma opgescheept met een jarenlange waardeloze vermelding voor vele duizenden euro’s. Een functionaris van de zorgaanbieder ontstak in toorn, hield zijn poot strak – en wat meer is, het lukte om via social media steun te krijgen van mede-gedupeerden. De rechtszaak was een kwestie van lange adem, maar de kleine zorgaanbieder wist zich onvoorwaardelijk gesteund door vele andere gedupeerden die tegenover de rechtbank verklaarden wat hún ervaringen met de gids waren. Ook ik heb mijn ervaringen, die ik als acquisitiefraude zou willen kenschetsen, netjes op schrift gesteld en in het geding gebracht. En de ervaringen van al die getuigen samen waren, om het netjes te zeggen, weinig positief.

Onlangs zou de rechter ten langen leste uitspraak doen. Met al die getuigenverklaringen was de kans verre van denkbeeldig dat de werkwijze van de adresgids in openbare jurisprudentie in de openbaarheid  zou komen. Voor de gedaagde, de kleine zorgaanbieder, een spannend moment, maar ook voor de vele andere gedupeerden die hun verhaal hadden gedaan.

Maar… er komt geen uitspraak. De adresgidsfirma liet één dag vóór de uitspraak de zaak vallen. Voor de kleine zorgaanbieder is dat verreweg de beste oplossing. Het loopt voor hen met een sisser af. Ze zijn van het tijd- en energieslurpende gelazer af en het kost ze niet nóg meer geld. Logisch dat ze hiermee hebben ingestemd. Maar eigenlijk is het een klinkende overwinning voor ze. De Groningse adresgids is afgedropen met de staart tussen de benen. Het is een aanpak die ze wel vaker toepassen om openbare jurisprudentie te voorkomen.

Maar ze zijn afgedropen met een duidelijk doel. Rechtszaken en uitspraken zijn openbaar. Er komt nu uiteraard geen openbare uitspraak. De adresgids komt er wéér mee weg. En de adresgids kan zijn praktijken dus nog steeds redelijk ongehinderd voortzetten. Uit de zoekresultaten bij Google zal de uitspraak met mogelijk zeer bezwarende details niet naar voren komen.

Zoals ik al eerder schreef: met slinkse werkwijzen, intimidatie en een grote bek komen acquisitiefraudeurs nog steeds heel ver.

[Foto: Nijverheid in de stad Groningen, niet gerelateerd aan de adresgids. Eigen foto.]

Share

De onvindbare informatiegids

Er lijkt een nieuwe ontwikkeling gaande in het land van de acquisitiefraude: de onvindbare informatiegids.

Onlangs werd mijn werkgever benaderd door de websites stadsgids.nl en meer recent door gemeentemagazine.com *) Dat soort acquisitiepogingen landt veelal op mijn bureau. De ene gids acquireerde telefonisch, de tweede stuurde gemakzuchtig alleen een e-mail. Allebei met een zwetsverhaal over een ‘jaarlijkse vermelding’ tegen betaling. En in allebei de gevallen ging het om plaatsing op een website die de adverteerder geen enkele meerwaarde biedt. Ze liften vermoedelijk mee op de naamsbekendheid van de handige gemeentegidsjes die veel gemeenten nog op papier uitgeven.

Als je, zoals ik helaas, vaker te maken hebt gehad met kennelijke acquisitiefraudeurs dan herken je de werkwijze en sta je er amper van te kijken; je wordt hooguit boos. En vervolgens?

Ik zoek in de ontvangen mail, of op de website, naar de gegevens van het bedrijf. Adres, KvK-nummer. Zo kom je er doorgaans wel achter wie de eigenaar is en waar de boze brief naar toe moet. Vervolgens gaat er een forse aangetekende brief naar het aangegeven adres. Dat is meestal wel voldoende om toekomstige pogingen te stoppen en om juridisch sterker te staan. Google is onze vriend wat dat betreft; en de gegevens die je voor een gering bedrag van de KvK kunt verkrijgen zijn zeker behulpzaam. Acquisitiefraudeurs zijn eigenlijk altijd keurig ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Of nee, wáren.

Want mijn speurtocht naar de adressen van deze ‘bedrijven’ liep op niets uit. Nóch op de eigen website, nóch bij de KvK, nóch via Google zijn de gegevens van deze ‘bedrijven’ te achterhalen. Geen adres, geen telefoonnummer, helemaal niks. Terwijl vermelding van het KvK-nummer op de website zelfs verplicht is. De WHOIS van de website levert ook niks bruikbaars op.

Dat is raar. Ik durf de gok wel aan dat je bij het afsluiten van een ‘overeenkomst’ wel degelijk een rekening krijgt toegezonden. Maar door zich niet te houden aan simpele regels blijft de firma niet alleen uit míjn blikveld, maar wellicht ook uit zicht van de autoriteiten. Ik noem maar wat: zoals de belastingdienst.

Ik heb mijn bezwaar tegen de werkwijze via e-mail aan de firma’s verstuurd. Uiteraard geen reactie.

Ik heb het ‘gemeentemagazine’ nader bekeken. Een WordPress-site waarop, medio februari 2022,  in totaal zo’n 840 bedrijven uit negen provincies op vermeld staan. (Zuid-Holland, Brabant en Gelderland ontbreken). Bij de provincies staan mooie foto’s. Zo staat bij de provincie Friesland, en dat is wel apart, een foto van het Vrijthof. (UPDATE 22 februari: de foto van het ‘Friese’ Vrijthof op de site is inmiddels vervangen door een foto van een vuurtoren in een Waddenlandschap. Het is de vuurtoren van Westerhever, in Sleeswijk-Holstein, Duitsland. Dichter bij Friesland dan Maastricht, dat dan weer wel.)

De vermelde bedrijven zijn vrijwel zonder uitzondering klein: detailhandel, zzp’ers en dergelijke. We mogen er wel van uitgaan dat voor elk van die 840 vermeldingen een factuur van € 249 ex BTW is verzonden, voor een vermelding op een website waar vermoedelijk geen enkele prospectieve klant ooit gaat zoeken. Bij elkaar ruim twee ton omzet voor de mensen achter deze gids. In twee maanden tijd, want de website werd op 17 december 2021 geregistreerd.

Ik sta elke keer weer versteld van deze praktijken.

De Twentse gemeente Wierden waarschuwt inmiddels tegen de praktijken van het gemeentemagazine.


*) Geheel tegen mijn gewoonte toch maar de namen van de websites. Een kennelijk niet-bestaand bedrijf kan daar toch onmogelijk bezwaar tegen maken, lijkt me. Anders hoor ik het wel. Alleen klachten met vermelding van het KvK-nummer worden in behandeling genomen.

[Foto: Maastricht, Vrijthof. Eigen foto.]

Share

Een bizar museum

De musea zijn nog gesloten in verband met corona. Daarom een terugblik op een museumbezoek uit 2014.

Er zijn vast wel meer musea in de wereld met onwaarschijnlijke collecties – vaak het liefdewerk van een gedreven verzamelaar. Tomar in Portugal bezit zo’n museum: het Museu dos Fósforos. Het lucifersmuseum. Verzamelaar Aquiles da Mota Lima begon in 1953 met het verzamelen van lucifersdoosjes. Toen hij zijn collectie in 1980 aan de gemeente Tomar schonk, had hij de grootste collectie lucifersdoosjes van Europa bij elkaar. 43.000 lucifersdoosjes en -boekjes, daarnaast lucifersmerken en andere zaken rond het luciferswezen. Uit 127 landen.

Normaal gesproken zou je zo’n instituut misschien niet op je bucketlist zetten.

Maar we waren toch in de buurt (vakantie) en het bezoek was kosteloos (we zijn zúnig) dus we hebben ons er maar aan gewaagd.

Het is een verbijsterende ervaring om duizenden verschillende lucifersmerken te bekijken. Uiteraard stiefelden we af op het Nederlandse smaldeel. Lucifers van lang verdwenen winkelketens: Klimop, De Gruyter, Simon de Wit. Een complete serie “Molen”-lucifers. En de befaamde Vlinderlucifers, met afbeeldingen van filmsterren en artiesten. Zelfs onze eigen Gert Timmerman was vertegenwoordigd op een lucifersdoosje, daar in het verre Portugal.

De verzameling overziend heeft filumenist Aquiles da Mota Lima zijn leven lang kosten noch moeite gespaard om iets heel bijzonders op te bouwen. Een man met een missie. Alleen al daarom zou je het museum eens moeten bezoeken.

Als je toch in de buurt bent.

Share

Huilebalken

In mijn Twittertijdlijn verschijnt van tijd tot tijd reclame. ‘Promoted’ bericht heet dat. Vaak zijn dat berichten over cryptovaluta of reclame voor hebbedingetjes zoals zaklampen. Op beleggingsadviezen reageer ik nog wel eens met een kwinkslag naar de pagina ‘gezond beleggen’ van het Voedingscentrum, maar verder laat ik de reclame doorgaans voor wat het is. Twitter moet immers ook inkomsten genereren, zo simpel is het.

Een paar weken terug verscheen er reclame van Philip Morris International (PMI) op Twitter. Zoals u weet is tabaksreclame verboden in veel landen waaronder Nederland. Dit was geen echte reclame maar een soort meertrapsraket. Het Twitterbericht, niet rechtstreeks van PMI zelf maar van The Economist Impact, verwees naar dit artikel.

De tabaksgigant had The Economist Impact gevraagd een stukje te tikken over illegale handel in sigaretten. The Economist Impact doet onder meer aan ‘branded content’. Dat is een duur woord voor een reclame- of PR-boodschap, die vermomd is als serieus nieuwsartikel. De opdrachtgever, in dit geval de tabaksreus, bepaalt de inhoud. Eerlijk is eerlijk, in kleine letters lees je ‘advertisement feature’ op deze webpagina van The Economist. In dit geval ging het om een verhaal dat overheden(!) enorm veel schade lijden door illegale tabak en andere contrabande. Immers, illegale tabak omzeilt accijns. 

En wat lazen we onder meer? ‘The illicit cigarette trade has hugely negative health, security and economic impacts.’ Je moet maar durven. Negatieve gevolgen voor de gezondheid! De legale tabaksindustrie heeft de voortijdige dood van ruim de helft van zijn clientèle op zijn geweten. Van illegale tabak weten we het niet zeker, maar ik verwacht geen werelden van verschil qua gezondheidsschade.

En iets verder in het stuk komt de aap echt uit de mouw. Het hoofd illegale handel van PMI over illegale sigaretten: ‘…an obstacle to switching to alternative products…’. Philip Morris is de vos die de passie preekt. Als tabaksverslaafden goedkope illegale sigaretten kunnen krijgen, denken ze allicht minder snel aan overschakelen op alternatieven. PMI haalt het grootste deel van de omzet en de aantrekkelijke winsten uit tabaksproducten én probeert tegelijkertijd mensen die willen stoppen met roken aan zich te blijven binden door ‘rookloze alternatieven’. Philip Morris is de producent van IQOS/Heets, een apparaatje waarmee tabaksstaafjes worden verhit, en dat ze al te graag aanprijzen als alternatief voor mensen die willen stoppen met roken. Deze vorm van nicotinetoediening is echter minstens zo verslavend als gewone sigaretten en over de gezondheidseffecten is nog niet alles bekend, maar dat het ongezond is staat wel vast. Ik schreef daar al eerder over.

Ik heb trouwens niet de indruk dat PMI heel erg begaan is met overheden die accijnzen mislopen, maar wel dat ze niet graag klanten kwijtraken aan de illegale handel. Klanten die hun reguliere producten kopen of die ze anders misschien in de fuik van hun ‘alternatieve’ producten kunnen vangen. En hoge accijnzen en dus dure sigaretten leiden ertoe dat mensen minder gaan roken (zoals in Australië) en hopelijk minder jongeren beginnen met roken.

Goed. Het mooie van Twitter is: je kunt reageren. Op de reclameboodschappen van PMI reageerde ik dus met de visie dat handel in sigaretten, legaal of niet, altíjd als illegaal moet worden beschouwd. Immers, het verslavend product waarmee de tabaksindustrie op de langere termijn bij een groot deel van zijn afnemers ernstige gezondheidsschade en een voortijdig overlijden bewerkstelligt hoeft je wat mij betreft niet legaal te noemen. De wetgever denkt daar anders over, maar da’s een andere discussie.

PMI en zijn penvoerder The Economist Impact zwegen in de reactiemogelijkheid van Twitter in alle talen, maar nadat ik drie, vier keer in deze trend had gereageerd, bleek de reactiemogelijkheid onder volgende gesponsorde tweets van PMI te zijn verdwenen. De huilebalken van de tabaksindustrie krijgen wellicht niet graag tegengas bij hun verhaaltjes-voor-de-vaak.

Gelukkig heb ik hier op mijn website een eigen platform. Daarom, PMI en The Economist Impact: probeer jullie verborgen agenda bij een andere gelegenheid nóg beter uit het zicht te houden, want dit was totaal ongeloofwaardig.

Echt stoppen met roken? Klik hier!

[Foto: Tim Reckmann / pixelio.de]

Share

De onzichtbare gorilla

Het is een al wat ouder psychologisch testje – de onzichtbare gorilla. Een filmpje waarin zes mensen twee basketballen overgooien. Een groep van drie met witte shirts, een groep van drie met zwarte shirts. De beelden worden wel gebruikt bij teambuildingsbijeenkomsten en cursussen. De aanwezigen krijgen het filmpje dan te zien, en daarbij de opdracht: tel het aantal keren dat het witte team de bal overgooit, en negeer het zwarte team. Er wordt vrij fanatiek overgespeeld en je moet de bal dus goed in de gaten houden.

Ik weet nog goed dat ik voor het eerst met het filmpje werd geconfronteerd, in een cursus over hoe mensen omgaan met informatie. Ik had niet alleen het aantal keren overgooien mis. Maar ik was vooral aan de grond genageld toen de groepsleider vroeg: ‘En wie heeft de gorilla gezien?’ Gorilla? Welke gorilla??? Ik had werkelijk niets gezien. En wie verwacht er nou een gorilla? Maar het is onmiskenbaar: halverwege het filmpje mengt iemand in een gorillapak-uit-de-feestwinkel zich tussen de zes spelers, slaat zich midden in beeld op de borst en wandelt weer rustig weg. De gorilla is duidelijk zo’n tien seconden in beeld, in een filmpje van ongeveer een minuut. Hoe kun je die nou missen? Maar ongeveer de helft van alle proefpersonen ziet de gorilla werkelijk niet.

Ik moest daaraan denken toen ik een recente gerechtelijke uitspraak onder ogen kreeg van de Groningse adresgids waar ik al eerder over schreef. “Aanbod duidelijk in beeld tijdens het invullen van gegevens. Geen sprake van dwaling of misleiding,” meldt de rechter.

De zaak gaat erom dat een ZZP’er in de zorg een contract is aangegaan voor een ‘standaardvermelding’ van 250 euro in de maand, vijf jaar lang. Bij elkaar € 15.000. De ZZP’er voelde zich misleid door het verkooppersoneel van de adresgids en had nooit in de gaten gehad dat hij zo’n omvangrijk en duur contract aanging. Dat klanten zich misleid voelen door de adresgids loopt trouwens als een rode draad door alle rechtszaken die de gids tegen zijn cliënten gevoerd heeft.

Het is natuurlijk niet mijn plaats om te twijfelen aan de uitspraak van de rechter – uiteraard staan alle gegevens duidelijk in het aanbod. Maar toch.

Zoals ik het begrijp wordt de overeenkomst aangegaan door in een digitale omgeving het aanbod te accorderen. Een medewerker van de adresgids ‘helpt’ de klant daar telefonisch bij. Er is sprake van een inlogcode en controle van gegevens. Het zou zo maar kunnen dat de adresgids tijdens het gesprek de nadruk legt op de inlogprocedure en de controlestappen – maar helemaal niets zegt over de omvang van het contract dat in beeld is en het totaalbedrag waarvoor je ‘akkoord’ geeft. En dat de klant  zo’n mega-contract absoluut niet verwacht. Ik durf de veronderstelling wel aan dat (de advocaat van) de adresgids tegen de rechter iets heeft gezegd van: “Kijk dan hier, hier staat wat het kost!”, maar dat de verkoopmedewerker dat nou juist níet tegen de ‘cliënt’ heeft gezegd.

En al is het aanbod dan nóg zo duidelijk in beeld: je hebt een gerede kans dat je die belangrijke zaken over het hoofd ziet als je ze niet verwacht én je wordt gevraagd om vooral op andere zaken te letten. Net als bij die gorilla. ‘Perceptual blindness’, heet dat.

Hier trouwens nog een mooi filmpje van hoe dat werkt. En een briljante TED-talk. Waar je niet op let en niet verwacht, dat zie je vaak écht niet.

[Foto: Dieter / Pixelio.de]

 

Share

Prora

Nadat Hitler de Duitse vakbonden had ontbonden en vervangen door het Deutsche Arbeitsfront, de eigen karikatuur van een vakbond, kregen de werkenden een kluif toegeworpen: gelegenheid voor een weekje vakantie. Er waren plannen voor vijf badhotels. De bouw van één zo’n hotel is daadwerkelijk gestart. In Prora,op het Duitse vakantie-eiland Rügen.

Zoals wel meer zaken in nazi-Duitsland werd het een megalomaan project. Een badhotel voor 20.000 gasten, een feestzaal waar 25.000 gasten een plekje konden krijgen, een pier waar passagiersschepen konden aanleggen. Alle geplande vermakelijkheden en ontspanning ongetwijfeld rijkelijk overgoten met een Nazi-sausje.

De bouw van het hotel begon in 1936 en in 1939 was de ruwbouw voor een groot deel gereed. Toen werden de werkzaamheden acuut gestaakt: materialen en mensen waren nodig voor de oorlogsinspanning.

Er heeft dus nooit één gast in het hotel gelogeerd op de manier zoals oorspronkelijk bedoeld was. Het gebouw is er nog wel voor een belangrijk deel. 4,5 kilometer lang, zes verdiepingen hoog. Te voet ben je dus een uur onderweg van het ene naar het andere uiteinde. Hier en daar zie je de resten van een fundering waar nooit iets gebouwd is. Honderden ramen die met lege ogen uitkijken over zee. Geen glas, geen kozijnen, weer en wind hebben vrij spel. De feestzaal is er nooit gekomen.

Het gebouw, althans delen ervan, hebben dienst gedaan als militair hospitaal, als bron van bouwmaterialen, als kazerne van de DDR-Volksarmee en het stond na de Wende vooral leeg. Niemand wist goed wat er mee te doen. Het heeft wel de monumentenstatus.

Ik wilde het graag eens met eigen ogen bekijken en zowaar, het is er van gekomen. Op een augustusdag in de striemende regen. Grote delen van de Kolos van Prora zijn leeg. Stevige hekken moeten nieuwsgierigen buiten houden, bordjes waarschuwen voor vallend gesteente. Een documentatiecentrum toont informatie over het bizarre megagebouw. Zoals een filmpje van de eerstesteenlegging, met een massale hoeveelheid aanwezigen, brallende speeches en vlagvertoon. Na het Reichsparteitaggelände in Neurenberg is Prora het het omvangrijkste stuk Nazi-architectuur.

Maar het is niet langer één grote hoop verval. De nare associaties ten spijt: de Duitse bouwers leverden in de jaren ’30 uiterst degelijk werk af. Van de ruwbouw valt nog best wat te maken, zo blijkt. Er kwam een jeugdherberg in één van de blokken. Handige investeerders bouwen nu een flink aantal van de andere blokken van het hotel om tot luxe appartementen-aan-zee, met dito prijzen.. Het leidt tot een bizarre aanblik waar frisse witgepleisterde delen er uit zien als nieuw, en grenzen aan grauwe bouwvalligheid.

Share

‘Unsmoke’: wolf steekt poot in meel

Tabaksmultinational Philip Morris International (PMI) is tegen roken. Zegt PMI zelf. Op zijn eigen website en via een initiatief onder de titel ‘Unsmoke’.
Dat is een interessante ontwikkeling. De NVWA doet er onderzoek naar.

Philip Morris is één van de bedrijven die wereldwijd ‘Big Tobacco’ vormen. Ze verkopen een product dat jaarlijks wereldwijd ruim 8 miljoen doden tot gevolg heeft (in Nederland zo’n 20.000 per jaar). De tabaksindustrie voegt een hele reeks additieven toe aan sigaretten om het product ‘aantrekkelijker’ te maken. Daarmee wordt nicotine-opname (en dus verslaving) bevorderd. Om nog maar te zwijgen van de aanpassingen om meting van schadelijke stoffen te beïnvloeden (de ‘sjoemelsigaret’). De tabaksindustrie is een bedrijfstak die de ruim de helft van zijn trouwe klanten ‘beloont’ met ernstige ziekte en een vroegtijdige dood.

Boter

Er zijn al hele bibliotheken en websites volgeschreven over de schadelijkheid van roken. De tabaksindustrie bleek daar heel goed van op de hoogte en deed jarenlang vooral veel moeite om de uitkomsten van die onderzoeken te bagatelliseren of in twijfel te trekken. Het lijkt me niet overdreven om te stellen dat de tabaksindustrie tonnen boter op het hoofd heeft als ze komt melden dat roken niet gezond is. De Unsmoke-informatie van PMI voegt maar bar weinig toe aan wat er al bekend is.

Roken is slecht, máár, we hebben een alternatief!, zegt PMI trots op zijn Unsmoke-website. Dat alternatief is verhitte tabak. PMI heeft enkele jaren geleden een apparaatje ontwikkeld, de IQOS (‘I Quit Ordinary Smoking’), waarmee je tabaksstaafjes (‘Heets’) kunt verhitten. ‘Heat-not-burn’ heet dat, en PMI beweert dat het ‘minder schadelijk dan roken’ zou zijn. Het apparaatje ziet er gelikt uit en kost zo’n 50 euro, voor zestig rokertjes ben je € 18 kwijt.

Bijzonder; smaaktoevoegingen aan sigaretten mogen niet meer, maar de te verhitten tabaksstaafjes zijn ook in mentholsmaak verkrijgbaar. De verpakking ziet er aantrekkelijk uit. Ik weet niet zeker of de verpakking in Nederland in de neutrale verpakking met de smerige kleur PMS 448C moet worden uitgevoerd.

Of verhitte tabak inderdaad minder schadelijk is dan sigaretten is nog onderwerp van onderzoek, maar het is zéker schadelijk. Je houdt hoe dan ook de nicotineverslaving in stand. Ik had daar een interessante Twitterdiscussie over met de webcare-afdeling van PMI, die keurig de antwoorden gaf die ik verwachtte. (Dat was ook de aanleiding voor dit blogbericht.)

Poot in meel

Daarbij moest ik toch steeds denken aan de wolf uit het sprookje van de zeven geitjes. De wolf die zijn poot in het meel stak om voor de moedergeit te kunnen doorgaan.

Op onze omzwervingen door Europa troffen we meer dan eens de ‘flagship stores’ van IQOS. Ze missen de kneuterige gezelligheid van een ouderwetse sigarenwinkel, en ze missen de licht chaotische uitstraling van winkels in vaping-benodigdheden.

De IQOS-zaken lijken meer op een winkel in hypermoderne computers of smartphones. Vreemd genoeg ogen de winkels vooral heel leeg. Strak, wit, licht. Er is niets dat je zou associëren met tabak, of met ‘rookgenot’. Laat staan dat je associaties krijgt met een product dat in feite sterk verslavend is. De flagship store is vermoedelijk bedoeld om positieve associaties op te wekken. Meer de suggestie dat je ‘erbij hoort’ als je in zo’n mooie trendy winkel komt. En misschien het idee dat zo’n kek apparaatje uit zo’n hypermoderne flagship store toch nóóit een verslaving in stand kan houden.

Verslaving blijft

De tabaksindustrie verliest wereldwijd terrein. Tergend langzaam. Mijn kijk op de innovaties van PMI? Met de slogan dat ze tegen roken zijn, met een nieuw en strak imago dat in niets herinnert niets aan sigaretten, of de stoere Marlboro Man*), probeert Big Tobacco met een innovatief product en winkels met een flitsende uitstraling, de afhankelijkheid van nicotine bij de gebruiker (=verslaving), en daarmee de miljardenomzet en de beurswaarde gewoon in stand te houden.

Een andere uitstraling zoals een hypermoderne winkel, of een wolf met een met meel bedekte poot, kun je niet altijd vertrouwen. Die les leerden zes van de zeven geitjes, zoals u weet, zij het tamelijk hardhandig. Al liep het tóch nog goed af. Hopelijk doorzien tabaksgebruikers de tactiek van de tabaksindustrie, die een wit voetje hoopt te halen. Al vrees ik van niet. En we weten nu al dat het voor een flink deel van de verslaafde gebruikers níet goed gaat aflopen.

*) Zeker vijf rokende cowboys die ooit model stonden voor de Marlboro Man overleden aan rookgerelateerde ziekten, not-so-fun-fact.

Stoppen? Klik hier!

[Foto’s: Tabaksgedeelte van een winkel in Arcen (Limburg), tabakswinkel in Magdeburg (Duitsland), E-sigarettenwinkel in Magdeburg , IQOS-winkels in Keulen, Nicosia (Cyprus), Amsterdam. Eigen foto’s.]

Share

Als sneeuw voor de zon

Ik schreef op dit blog al eerder over een Groningse firma die een aantal online adresgidsen exploiteert, met name gericht op de (semi-)publieke sector. Zie hier, hier, en hier. Een firma die ik niet bij naam mag noemen, want oh, als je hun misleidende telefonische acquisitie met naam en rugnummer uit de doeken doet, is dat ‘smaad’. Vindt de firma.

Fuik

Acquisitie waarbij je keihard wordt voorgelogen ‘dat je eerder niet uitgebreid wilde adverteren’ bij de adresgids. Door deze misleiding is de kans groot dat je gemakkelijk in de fuik terecht komt die de firma listig voor je heeft uitgezet, en die zoiets als ‘standaardvermelding’ heet. Cliënten (ze noemen zichzelf doorgaans gedupeerden) komen er doorgaans te laat achter dat de ‘standaardvermelding’ in werkelijkheid een wurgcontract is voor honderden euro’s per maand over een reeks van drie of meer jaren, waar ze nóóit mee akkoord waren gegaan als ze niet om de tuin waren geleid.

Reputatieschade

Als je op social media commentaar geeft op de ondervonden acquisitiepraktijken van de firma, heb je al snel een grommende advocaat aan je broek die dreigt met rechtszaken wegens smaad, en misschien zelfs met dwangsommen wegens reputatieschade. Er is dus maar weinig negatiefs over de firma op het web te vinden. Althans, je moet goed zoeken.

Reviews

Een paar maanden terug bleek de gids op zijn beurt zélf vermeld te staan op een online bedrijvenpagina. Nou heb ik, door ervaring wijs geworden, twijfels bij digitale bedrijvenpagina’s. Hoe dan ook: op déze pagina kon je een review achterlaten, dus ook over deze Groningse adresgidsenfirma. De firma scoorde een zware onvoldoende (1 van maximaal 5 punten) en verschillende gedupeerden lieten een bericht achter op de site.

Verdwenen

Tot mijn verbazing: de vermelding van de adresgids op de bedrijvenpagina was dit weekeinde verdwenen. Als sneeuw voor de zon. De adresgidsenfirma staat nog wel ingeschreven bij de KvK, de eigen website is actief, maar de complete vermelding inclusief de vernietigende commentaren zijn verdwenen. Zeker weten doe ik het niet, maar het zou kunnen dat de bedrijfsjurist heeft bedongen de vermelding en de reviews te verwijderen. Want, de frauduleuze acquisitiepraktijken van de firma aan de kaak stellen, dat is ‘smaad’, weet u nog?

Omdat het zonde zou zijn als deze bloemrijke commentaren in de vergetelheid zouden raken, herhaal ik ze hieronder. Geanonimiseerd. 


Buitenschoolse opvang, 22-03-2021

“Vandaag gebeld door het bedrijf en ons is letterlijk verteld dat we al in een of andere onderwijsgids staan en of we interesse hebben in een grote advertentie.

Dat niet, maar dan kon via het bedrijf de standaard vermelding blijven. Maar staan wij in die betreffende gids, vroeg ik. ‘Ja’ was het antwoord.

Waarom zegt het me dan niks?

Hij wil graag een afspraak maken om de gegevens door te nemen “omdat ze een nieuw inlogsysteem hebben”, wanneer komt het uit? Ik geef aan dat het meteen wel kan, maar dat lukt hem niet. Terwijl het naar zijn zeggen maar 2 minuten duurt. Ook weer vreemd.

We maken een afspraak voor woensdag.

Krijg ik een mailtje? Want ik wil graag weten wat het kost. Dat krijg ik een half uurtje voor ons geplande telefoontje. “Want de link is maar beperkte tijd geldig.”. Typisch.

Het gesprek was snel, vaag en raar.

Na het gesprek Google ik en kom ik oa op deze site. Duidelijk. Niet aan beginnen!

Ik heb het bedrijf teruggebeld, de afspraak gecanceld, gezegd dat ik de telefoon niet op zou nemen, en daarna het nummer geblokkeerd.”


Anoniem, 19-02-2021

“Wurgcontract en geen dienstverlening. Nooit bereikbaar en veel te duur. dit is misleiding”


Inloophuis voor kankerpatiënten, 10-02-2021

“Wij zijn een Inloophuis voor kankerpatiënten en hun naaste we zijn een non-profit organisatie.

Dus totaal geen inkomsten nu ook wij zijn er ingestonken in een vijfjarige contract van 300 euro in de maand. Maar heb niks persoonlijk ondertekend we hebben al gezegd dat we niet willen en kunnen betalen. Mooie verhalen naar tijdsstip bellen als je zegt geen tijd is het nee we sturen alles op kun je rustig door nemen en voor je het weet zit je aan een woekercontract vast. Als hun een non profit organisatie om zeep willen helpen wees dan daar maar trots op in deze tijd.”


Anoniem, 24-12-2020

“Ook onverwacht gebeld door dit bedrijf. Deden alsof we al een bestaande relatie waren. Of ik nog vermeld wilde blijven staan. Hoefde alleen maar wat bedrijfsgegevens te controleren en in te vullen. Nu voor vijf jaar aan een peperdure overeenkomst vast. Voel me erg misleid door dit bedrijf”


Anoniem, 23-12-2020

“Belt op een onverwacht moment met een verhaal over een eerdere vermelding en of je uitgebreid wilt adverteren. Allemaal leugens. Voor je het weet hang je aan een jarenlang wurgcontract van 180 euro in de maand voor een vermelding op een van hun [krachtterm-]gidsen.

 

[Foto: Kunstwerk op rotonde aan de Kanaalweg in Leeuwarden, gemaakt van oude stoepranden.  Eigen foto.]

Share

Jucinda de Vries

Vandaag kreeg ik de langverwachte uitnodiging voor de coronavaccinatie in de bus. Ik ben daar oprecht blij mee. Uit mijn werkomgeving in het ziekenhuis ken ik de verhalen over de verwoestende werking die het coronavirus kan hebben. En qua leeftijd (64) vallen wij met boter en suiker in de groep met een verhoogd risico op ernstig verloop. Het minimale risico van de vaccinatie weegt voor ons dus ruim op tegen het  risico van een infectie met COVID-19.

In mijn blijdschap postte ik een berichtje op Twitter. “Dát is nog eens fijne post! #ikwildieprik”, met een foto van een deel van de brief.

Veel bekenden reageerden met een ‘like’, of een positieve reactie. Maar tegelijkertijd zette ik met deze eenvoudige mededeling onbedoeld de sluizen van de onderbuik van Twitter wijd open. De antivaxxers. In horden.

Zij hebben het niet op vaccinatie. En dat leidde tot reacties als ‘Gecondoleerd’, ‘Het zou wel eens je laatste vaccinatie kunnen zijn’, ‘Zuiver gif’ en ‘Wanneer is de begrafenis?’. Verscholen achter een anonieme twitterhandle maken ze het internet deelgenoot van hun angsten en waanideeën. Immers, vaccinatie van mijn leeftijdsgroep is weken geleden in Zeeland begonnen; Friesland is als laatste aan de beurt. Ik heb de laatste weken geen berichten gehoord over slachtoffers onder de gevaccineerden. Rode plek, pijnlijke arm, misschien een dagje in de lappenmand – heel normale bijwerkingen bij een vaccinatie, helaas een minimaal hogere kans op trombose, maar dat is het dan ook wel zo’n beetje. (Terzijde: rokers die over het vaccin roepen ‘Ja maar trombose!’ doen er verstandig aan acuut te stoppen, roken verhoogt het risico op trombose fors…)

Eén reactie licht ik hier even uit. Die kwam van Jucinda De Vries, (@JucindaDeVries), “Voormalige hoofd vaccinatie afdeling ziekenhuis Leiden. Eigen kind slachtoffer van vaccinatie schade.” In haar Twitterbio prijkt een foto van een vriendelijke, zelfverzekerde blonde vrouw in een witte jas. En voor iedereen die iets positiefs meldt over de coronavaccinatie heeft Jucinda een uniforme boodschap: “De propaganda van de afgelopen 1 jaar heeft ervoor gezorgd dat veel mensen niet de echte feiten gingen zoeken.Als voormalige hoofd van de afdeling vacinatie ziekenhuis Leiden weet ik hier alles van. Ik hoop dat u onderzoek gaat doen.” Ze linkt naar een website ‘Artsen voor Waarheid’, een stichting van arts Elke de Klerk die met haar buitenissige zienswijzen een eenzame uitzondering vormt in de medische wereld.

Curieus taalgebruik (‘de afgelopen 1 jaar’), taal- en spelfouten, de voornaam Jucinda die volgens de Voornamenbank van het Meertens Instituut nauwelijks in Nederland voorkomt. Dus ik heb Jucinda’s advies opgevolgd: ik heb onderzoek gedaan.

Ik begon bij haar portretfoto. Zagen we hier werkelijk Jucinda? In dit geval gaf Tineye uitsluitsel. Meteen raak. Neen, de foto bleek het portret van een klinisch fysicus van het radiotherapiecentrum Maastro in Maastricht. Iemand met een heel andere naam.

Ik confronteerde Jucinda op Twitter met mijn bevinding. Binnen vijf minuten was ik geblokt én had ze haar profielfoto gewijzigd. Overigens nog steeds dezelfde foto van de Maastrichtse klinisch fysicus, maar nu online door een cartoonfilter gehaald.

De lezer zal begrijpen dat ik ook sterk twijfel of Jucinda werkelijk ‘Voormalige hoofd vaccinatie afdeling ziekenhuis Leiden’ is, maar dat heb ik maar niet verder onderzocht. Met deze ideeën over vaccinatie zat ze er misschien niet zo lekker…

Dat je twijfels hebt bij het nut van vaccineren: dat mag ieder voor zich weten. Je gaat weliswaar voorbij aan de uitkomsten van de wetenschap, maar het mag. Als je eerlijk en open voor die mening uitkomt, dan kun je misschien in gesprek. Ik ben blij dat ik, onze kinderen en kleinkinderen zijn gevaccineerd tegen ziekten die een paar generaties geleden nog de ronde deden. Polio en kinkhoest (etc.) zijn geen pretje. Pokken zijn wereldwijd uitgeroeid door vaccinatie.

Maar als je, zoals Jucinda, andermans portret moet stelen om je twitterbio gezag te laten uitstralen, dan zit je wat mij betreft op het verkeerde spoor. De oplossing van de coronacrisis komt echt geen stap dichterbij door dit soort anonieme toetsenbordridders.

(Het portret hierboven heb ik geblurd, het portretrecht van die klinisch fysicus is al genoeg geschonden door Jucinda…)

Share

De stuipen op het lijf

Ik schreef al eens eerder over een Groningse firma die een digitale adresgids exploiteert. De adresgids belt stelselmatig met nietsvermoedende bedrijven, met name in zorg en onderwijs. Ze gebruiken een belscript met een leugen dat ‘er eerder was afgezien van uitgebreid adverteren’, en of de gewone vermelding dus volstaat. Ik heb de firma vaak aan de telefoon gehad. Wie het bedrog niet doorheeft en op één of andere manier akkoord gaat met de ‘gewone vermelding’ zit vervolgens vast aan een wurgcontract van enkele jaren voor honderden euro’s in de maand, voor een waardeloze vermelding op een website.

Geen wonder dat deze adresgids z’n cliënten de stuipen op het lijf jaagt met deze werkwijze. De cliënten zien zich dan ook meer als gedupeerden. Ik ben in de omstandigheid dat ik wat ervaringen van anderen heb kunnen verzamelen.

Dat levert een interessante veronderstelling op.

Sommige cliënten zullen het maandbedrag betalen, lange jaren, vermoedelijk met zwaar de pest in.

Anderen gaan in verweer, voelen zich belazerd door de adresgids en weigeren betaling. De firma zet zijn eigen juristen erop. Eerst nog quasi-beleefd, maar als je langdurig vertikt te betalen dreigt de adresgids vervolgens met een rechtszaak en zet een procesadvocaat in, die de cliënt nogmaals de stuipen op het lijf probeert te jagen.

Maar, nu komt het.
De adresgids heeft er immers geen enkel belang bij dat zijn werkwijze bij acquisitie in een openbare rechtszitting aan de kaak wordt gesteld. Zéker niet als de gedaagde met getuigen op de proppen komt die zich allemaal misleid voelen door de adresgids. Want zo zou de werkelijke werkwijze, namelijk acquisitiefraude, in openbare jurisprudentie terecht kunnen komen en door iedereen zijn te googelen.

Dus wat gebeurt er?
De boze cliënt die lang en hard genoeg tegenspartelt krijgt een schikking aangeboden van de adresgids. ‘Uit coulance’. Misschien hoeven ze maar één jaar te betalen in plaats van drie of vijf jaar. Of de helft van het totale bedrag. Of een eenmalige afkoopsom voor ‘administratiekosten’.

De cliënt meent dat-ie voor een betrekkelijk overzichtelijk bedrag heeft kunnen ontsnappen uit de advertentiefuik die de adresgids bewust voor hem heeft uitgezet. En dat is natuurlijk waar; menig gedupeerde heeft er best wat voor over om voorgoed van de adresgids verlost te zijn, zonder gedoe van een rechtszaak.

Maar de adresgids voorkomt op deze manier dat z’n werkwijze publiekelijk aan de kaak wordt gesteld, want het komt niet tot een rechtszaak. De adresgids kan dus redelijk ongehinderd doorgaan met z’n praktijken. En harkt gaandeweg ook  nog heel wat geld binnen voor een tegenprestatie die geen naam mag hebben.

Zoals ik al zei: het is maar een veronderstelling, natuurlijk.

Misschien leest de adresgids dit verhaal ook. Ik noem de naam van de gids niet, want dat is smaad, zegt de adresgids. Maar als mijn veronderstelling niet zou kloppen, laat maar even weten. Jullie bevestigen daarmee natuurlijk wel meteen de misleidende werkwijze bij acquisitie, die ik eerder beschreef.

 

Share